Jump to Navigation

کلیات پیشنهاد ایجاد «سامانۀ کسب درآمد دانشجویی» در دانشگاه صنعتی اصفهان

پیغام خطا

Notice: Undefined offset: 1 در counter_get_browser() (خط 70 در /hard2/serve/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).

توضیح:

تجربۀ طرح کرسی آزاداندیشی کاوش نشان می‌دهد که مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... می‌تواند به ایده‌هایی اجرایی منجر شود که با پیگیری و اجرای این ایده‌ها می‌توان وضعیت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... را بهبود داد.

نوشتار حاضر، کلیات پیشنهاد کاوش در خصوص ایجاد «سامانۀ کسب درآمد دانشجویی» در دانشگاه صنعتی اصفهان است. شایان ذکر است که:

  • با توجه به اینکه این پیشنهاد، دارای جزئیات بسیار زیادی است، در نوشتار دیگری نیز به جزئیات آن پرداخته شده است.

توجه:

  • متن زیر، ویرایش ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ است و هنوز نهایی نیست.
  • در این متن، به افراد و منابع مختلفی استناد شده است. این استناد به معنی تأیید کامل این افراد و منابع توسط کاوش نیست.
  • با هدف تقویت توان فکری کاوش، خواهشمند است نظرات و پیشنهادهای خود را (مثلاً پیرامون میزان ضرورت این طرح یا میزان استقبال بخش‌های مختلف دانشگاه از آن)، با kavosh.group6@chmail.ir یا با مدیر کانال تلگرامی کاوش (@iutKavoshModir) در میان گذارید.
  • با هدف تقویت توان اجرایی کاوش، خواهشمند است در صورت تمایل به همکاری با کاوش در این زمینه (مثلاً گفت‌وگو با بخش‌های مختلف دانشگاه یا مشارکت در نظرخواهی از جمعی از استادان)، از طریق راه‌های ارتباطی فوق با کاوش مکاتبه نمایید.

 

۱ هدف:

۱-۱ کمک به رشد و توسعۀ علمی و صنعتی دانشگاه، استادان و دانشجویان

۱-۲ بهبود تحرک و شرایط اقتصادی دانشگاه، استادان و دانشجویان

۱-۳ گسترش فرهنگ کار و کسب درآمدِ مبتنی بر آن

۱-۴ کمک به ترویج ازدواج دانشجویان

 

۲ علت مطرح نمودن این پیشنهاد:

۲-۱ مقدمه:

۲-۱-۱ نمونه‌هایی از شیوه‌های کنونی اطلاع‌رسانی در دانشگاه برای پروژه‌های صنعتی، کار دانشجویی و ...:

  • نصب اطلاعیه ترجمه، کار دانشجویی و غیره توسط استادان در تابلوی کنار درب اتاق خود
  • نصب اطلاعیۀ صنایع در خصوص دعوت به همکاری در تابلوی ارتباط با صنعت دانشکده‌ها
  • نصب برگه‌های دعوت به همکاری در سطح دانشکده توسط شرکت‌ها
  • نصب اطلاعیه‌های کار دانشجویی در سطح دانشگاه
  • انتشار اطلاعیه‌های کار دانشجویی در یک کانال تلگرامی
  • انتشار اطلاعیه‌های کار دانشجویی در یک وبگاه اینترنتی

۲-۱-۲ بخش قابل‌توجهی از دانشجویان، دارای مشکلات مالی هستند:

برخی از شواهد این مورد عبارت است از:

  • هزینه های تحصیلی شبانه کارشناسی ارشد بسیار گزاف است حتی این شهریه ها بیشتر از هزینه دوره های شبانه در دانشگاه تهران است. اساتید دانشگاه به اندازه کافی دانشجد محور نیستند و بعضا با رفتار و معیارهای بی اساسشان به راحتی دانشجو را مایوس می کنند. دانشجویی که تلاش کرده خود را از یک دانشگاه و معدل متوسط به یک جایگاه خوب مثل صنعتی اصفهان برساند چرا باید باز هم برای انتخاب استاد راهنما و ... گذشته خود را یدک بکشد؟

(نظر دانشجویی با عنوان «چالش مالی»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • " مقرری دانشجویان دکتری" شوخی جالبی است با این وضعیت رو به افزایش جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و از طرفی با روند ازدیاد بیکاران جامعه به نظر شما من دانشجوی دکتری که متاهل هم هستم و کاری جز تحصیل ندارم چگونه میتوانم با این به اصطلاح " مقرری" زندگی کنم؟ راه رسیدن به وام ویژه دکتری هم که از هفت خان رستم بدتر است؟! گاهی اوقات به سرم میزند تحصیل را رها کنم...

(نظر دانشجویی با عنوان «دانشجویان متاهل بیکار دکتری»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • با عرض سلام و خسته نباشید . با توجه به هزینه های زیاد و متنوعی که دانشجویان دارند شاید بهتر باشد وام هایی بیشتر و با شرایطی بهتر داده شود. و اطلاع رسانی بهتر راجع به وام و شرایط آن میتواند کمی دغدغه های بی شمار مالی دانشجو را بر طرف کند (واقا خود من الان نمیدونم برای درخواست وام باید چی کار کنم !! اطلاع رسانی در این مورد فوق العاده ضعیف است)

(نظر دانشجویی با عنوان «مالی»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • پول یکی از دغدغه های دانشجویان است. دانشجو احساس نیاز به استقلال مالی دارد اما مقدار هزینه ای که بابت کار های دانشجویی داده می شود خیلی کم است.

(نظر دانشجویی با عنوان «کار دانشجویی»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • پس از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی، مسئله ای که مدیران مجموعه های فرهنگی هنوز با آن دست و پنجه نرم می کنند، بحث حجاب و عفاف است؛ و این مسئله سالانه انرژی، توان و هزینه زیادی را از ایشان می گیرد. بدون شک بررسی همه عوامل موثر در این موضوع در این مجال نمی گنجد، اما بد نیست که از دریچه ازدواج و نقش بالا رفتن سن ازدواج در به وجود آمدن مشکلات این حوزه به مسئله نگاه کنیم. شاید بتوان ادعا کرد که اگر مشکل بالا رفتن سن ازدواج حل شود، به دنبال آن بخش اعظمی از مشکلات حوزه حجاب و عفاف نیز حل می گردد. در مورد درستی این مطلب می توان به سخنرانی های اساتید مطرح کشور مراجعه کرد. پس از این مقدمه کوتاه کافی است نگاهی به وضعیت دانشگاه و نقش آن بینداریم. فرد وقتی وارد دانشگاه می شود ۱۸-۱۹ ساله است و در پایان دوره کارشناسی به ۲۲-۲۳ سالگی می رسد. سنی که به زعم کارشناسان اگر برای ازدواج دیر نشده باشد، قطعا بعد از آن دیگر دیر است. حال شخصی که می خواهد ادامه راه خود را با تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی اصفهان بپیماید، با یک برنامه درسی ای مواجه است که در کل طول هفته پخش شده است تا مانع از کار کردن افراد در حین تحصیل بشود و بر کسی پوشیده نیست که اگر مهم ترین شرط خانواده دختر برای ازدواج درآمد پسر نباشد، قطعا از مهم ترین شروط است. به بیان دیگر چالش این جاست که از طرفی می خواهیم سن ازدواج را در جامعه پایین بیاوریم، مسائل حوزه عفاف و حجاب را حل کنیم و از طرف دیگر در برنامه ریزی ها طوری عمل می کنیم که شخص را از فراهم کردن ابتدایی ترین لوازم ازدواج باز می داریم. امیدوارم که در بخش راهکارها، سایر عزیزان راهکار مناسبی را برای حل این چالش پیشنهاد دهند.

(نظر دانشجویی با عنوان «یک بام و دو هوا - ارشد بخوانیم یا ازدواج کنیم؟»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • متأسفانه به دلیل وجود یک فضای مبهم برای دانشجویان نسبت به آینده خودشان هم از نظر شغلی و هم از نظر دیگر ابعاد زندگی، دانشجویان آن انگیزه و تمرکز کافی برای تولید علم و خودباوری در عرصه علمی را ندارند و بخش اعظمی از دل مشغولی های آنان بجای آنکه معطوف به مسائل علمی باشد، با بررسی اجمالی از زندگی دانشجویان بخصوص دانشجویان خوابگاهی می توان فهمید که بر روی مسائلی مانند آینده شغلی، چگونگی گذران زندگی از لحاظ اقتصادی و غیره متمرکز است. عدم وجود تمهیدات ویژه برای دانشجویان تحصیلات تکملیی به منظور استقلال اقتصادی از خانواده خصوصاً در آقایان، به صورت کار در کنار تحصیل، با توجه به اقتضای سنی آنان در جهت استقلال مالی از خانواده و همینطور آماده شدن جهت یک زندگی جدید از نظر مالی، باعث می شود تا دانشجویان حس خودباوری و احساس ارزشمندی خود را تا حدودی از دست رفته ببینند و از بازدهی علمی وی کاسته شود.

(نظر دانشجویی با عنوان «بلاتکلیفی دانشجویان حین و بعد از تحصیل»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • ایوب آقایی از دانشجویان مجرد مقطع دکترای شیمی دانشگاه کاشان اهل ایلام عصر روز گذشته در خوابگاه این دانشگاه فوت کرد که برخی منابع درگذشت وی را  خودکشی اعلام کردند.

حسینی سخنگوی دانشجویان بورسیه  درباره حادثه خودکشی این دانشجو گفت: دوستان صمیمی او دلیل خودکشی را عدم مقاومت این دانشجوی نخبه دربرابر فشارهای مالی، روحی و روانی طی دو هفته اخیر مطرح کردند.

(منبع: خبر «جزئیات خودکشی دانشجوی نخبه دانشگاه کاشان» در وبگاه «باشگاه خبرنگاران جوان» در تاریخ ۴ تیر ۹۵)

  • هستن افرادی که فقط میتونن یه وعده از سلف غذا بگیرن هستن بچه هایی که دادن پول خابگاه واقعا براشون مشکله
    هستن بچه هایی که ....

(کانال تلگرام کانون «خیره بچه های آسمان» در دانشگاه صنعتی اصفهان، ۳ خرداد ۹۵)

۲-۱-۳ ضعف دانشگاه در زمینۀ آماده شدن شغلی دانشجویان:

برخی از شواهد این مورد عبارت است از:

  • وزیر تعاون با ابراز تاسف از اینکه عمدتا فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌ موردنظر خود مشغول به کار نمی شوند، گفت: از بیش از ۴ میلیون نفر از فارغ التحصیلان فعلی در کشور تنها ۲۰ درصد در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار می شوند که این مساله باید در فرآیندی به ویژه از طریق مهارت آموزی و ارتباط مستقیم با بخش های مختلف اقتصادی مرتفع شود.

(خبرگزاری صداوسیما، ۱۸ مرداد ۹۵)

  • در فضای دانشگاه یک‌سری مهارت‌های سخت به دانشجویان آموزش داده می‌شود. بر این اساس، بچه‌های ما اصولا مهندسین خوبی هستند ولی آیا در بحث مهارت‌های نرم یا soft skills هم قوی هستند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه؛ در این زمینه دانشجویان ما ضعف‌های زیادی دارند ... فن سخن گفتن، ارتباط برقرار کردن، سخنرانی کردن در یک جمع، نوشتن بیزینس‌پلن و اینکه اصلا بیزینس مدل چیست و... به طور کلی، مهارت‌های نرم یعنی مهارت‌هایی که بیشتر در فضای اجتماعی و در زندگی کاربرد دارند. ... اگر بچه‌های ما در زمینه تئوری‌های مهندسی قوی هستند، باید در مورد یاد دادن مهارت‌های نرم هم به آن‌ها بیشتر دغدغه داشته باشیم و بیشتر کار کنیم.

(گفت‌وگوی ماهنامۀ «دانش‌بنیان» با مدیر مرکز رشد فناوری‌های پیشرفتۀ دانشگاه شریف، آذر ۹۴)

  • با توجه به اوضاع اسف بار اقتصاد گمان میکنم دغدغه بیشتر دانشجویان شغل آینده آنهاست انتظار میرود دانشگاه محیطی فراهم کند که این مهارت ها آموخته شود تا پس از فارق التحصیلی بتوان راحتر وارد بازار کار شد ولی متاسفانه در این دانشگاه در قیاس با دانشگاه های تهران کارهای عملی کمتر انجام میشود و پروژه های صنعتی و کاربردی کمی به دانشجویان بالاخص دانشجویان کارشناسی داده میشود و شاید این بزرگترین مشکل برای دانشجویان دانشکده های فنی میباشد و همین امر باعث روی آوردن تعداد زیادی دانشجویان به مقاطع بالاتر میشود و این روند ادامه میابد در خواست من این است که توجه و تمرکزمان را بیشتر بر روی پروژه های کاربردی گذاشته تا محاسبات پیچیده و امتحانات بسیار سخت و طاقت فرسا که پس از گذران یک ترم تقریبا هیچ چیزی از آن درس و فرمولهایش به یاد نمیاید و فقط کاربردهای آن در ذهن می ماند

(نظر دانشجویی با عنوان «شغل»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

  • تحصیل در دانشگاه، کسب علم و مدارج عالی و ترقی در دانش با این هدف و انگیزه دنبال می شود که انسان بتواند یک زندگی مطلوب¬تر داشته باشد و همچنین بتواند تاثیرگذاری و نقش¬آفرینی بیشتری در پیشرفت و توسعه¬ی جامعه و وطن، از خود نشان دهد. در صورتی که این انگیزه ها تقویت شود، دانشجو عاشقانه برای تحصیل و پژوهش تلاش می¬کند. اما اگر این انگیزه¬ها به هر دلیلی در دانشجو از بین برود یا به عبارتی کشته بشود، دیگر تلاش و کوشش برای او امری بی¬هدف و بیهوده خواهد بود. اگر خرده¬تلاشی هم می¬کند، با این انگیزه است که به کشورهای پیشرفته¬تر مهاجرت کند. عواملی که باعث کشته شدن انگیزه¬ی تلاش در دانشجویان می¬شود را فهرست¬وار می¬توان برشمرد: - نبود اطمینان از آینده¬ی شغلی و در پی آن بالا رفتن سن ازدواج. - پیشی گرفتن رابطه¬ و پارتی بر ضابطه¬ها در سرکار رفتن، و نادیده انگاری شایسته¬سالاری. - نبود امکانات لازم برای همراه کردن علم و عمل و غلبه¬ی تئوری¬خوانی بر کار عملی. همچنین نبودن بستر و ساختاری مناسب برای استفاده از علم دانشجو. (اوضاع دانشکده¬های پزشکی در این میان بهتر است. چون بین دانشکده¬ها و بیمارستان¬ها ارتباط است و تعداد واحدهای عملی در محیط واقعی زیاد می¬باشد.) - نبود اطمینان از کارایی و مفید بودن مطالبی که دانشجو می¬آموزد و پژوهش¬هایی که انجام می-دهد. (عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه و همچنین خاک خوردن پایان¬نامه¬ها در قفسه¬ی کتابخانه¬ها، شاهدی بر این مدعاست.) - نارسایی و نقص¬های موجود در برخی امکانات دانشگاه¬. (تغذیه، وام، حمل و نقل، تجهیزات آزمایشگاهی، امکانات تفریحی و ورزشی و غیره.)

(نظر دانشجویی با عنوان «نا امیدی + آینده + شغل + ازدواج + امکانات»، ۱۳۹۴، وبگاه studentday.iut.ac.ir)

۲-۲ نتیجۀ مقدمه و بحث:

۲-۲-۱ شرایط موجود:

  • بخش‌های مختلف دانشگاه، برای جذب نیروی دانشجویی موردنیاز خود برای پروژه‌های صنعتی، کار دانشجویی و غیره، یا سعی می‌کنند که خودشان افراد مناسب را پیدا کنند یا با انتشار اطلاعیه؛ اطلاعیه‌هایی که تعداد مخاطبین آن‌ها محدود هستند و مشخص نیست که به دست مخاطبین هدف برسند. بدین ترتیب، در موارد بسیاری، نهایتاً نه کارفرمایان دانشگاه می‌توانند بهترین افراد موردنیاز خود را بیابند و نه دانشجویان می‌توانند فرصت‌های موردنیاز خود را پیدا کنند. ازاین‌رو، ظرفیت‌های زیادی وجود دارند که از بین می‌روند.
  • بر اساس شواهد و نمونه‌های مطرح‌شده، روشن است که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان دارای مشکلات مالی هستند.
  • در حال حاضر، ساختار شاخۀ فنی-مهندسی نظام آموزش عالی به‌گونه‌ای است که معمولاً نمی‌تواند نقش خود را در «آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار و صنعت» ایفا نماید؛ چون غالباً ارتباط تنگاتنگی با صنعت و بازار ندارد (برعکس شاخۀ پزشکی کشور که دانشجویان از همان ترم‌های نخست تحصیل، وارد بخش بالینی می‌شوند).

ادامۀ این روند می‌تواند منجر به پیامدهای زیر شود:

۱ـ افزایش مشکلات و دغدغه‌های متخصصان این حوزه در زندگی شخصی خود (مثلاً کاهش نسبی ازدواج/ تشکیل خانواده/ فرزنددار شدن و درنتیجه کاهش نسل و ژن نخبگان جامعه) و افزایش مهاجرت نخبگان

۲ـ کاهش تمایل دانش آموزان به تحصیل درزمینۀ فنی-مهندسی و درنتیجه عقب‌ماندگی بیشتر کشور در این حوزه (همان‌طور که اکنون، در برخی از رشته‌های دانشگاه صنعتی اصفهان که آیندۀ کاری بسیار تیره‌تری دارند، واضح است که دانش آموزان مستعدتر و به‌ویژه پسران تمایل چندانی به تحصیل در آن‌ها ندارند).

۳ـ افزایش وابستگی کشور در حوزۀ صنعت و فناوری به دولت‌ها، شرکت‌ها، متخصصان و محصولات خارجی

۲-۲-۲ راهکار پیشنهادی:

  • اگرچه بر اساس بخش پایانی آیۀ دوم سورۀ طلاق، وجود شرایط سخت، مجوزی برای خطا (مثلاً خودکشی) نیست اما بهبود دادن شرایط اجتماعی، یک وظیفۀ همگانی است.

عکس‌العمل‌هایی مثل «افسردگی»، «عدم تشکیل خانواده» و «مهاجرت به خاطر وجود مشکلات در کشور»، اگرچه ساده است اما هنر نیست؛ چراکه جامعه‌ای نیست که بدون برنامه‌ریزی، همت و تلاش مردم آن جامعه ساخته شود.

  • روش‌های کمک به دانشجویان برای مواجهه با مشکلات مالی:

۱- اعطای وام

۲- کمک‌های خیریه‌ای

۳- ایجاد زمینۀ کار و کسب درآمد (به‌طوری‌که در جهت زندگی دانشجویی باشد و بدین ترتیب، درمجموع، مخل تحصیل آن‌ها نباشد)

محاسن روش سوم، در مقایسه با دو روش دیگر:

۱- استقلال اقتصادی شخص را بیشتر تأمین می‌نماید.

۲- عزت‌نفس شخص را بیشتر تأمین می‌کند.

۳- با توجه به اینکه در قبال مبلغ پرداختی، یک فعالیتی انجام می‌شود، منجر به پویایی و رشد بیشتر خود شخص و نیز جامعه می‌شود.

ازاین‌رو، روش انتخابی در اینجا همان روش سوم است؛ اگرچه دو روش دیگر نیز در مواردی ضروری هستند.

  • با توجه به توضیح فوق، در این طرح، سازوکار اصلی تحقق روش سوم، «بهبود روند اطلاع‌رسانی» به کمک «متمرکز کردن آن» از طریق ایجاد یک «سامانۀ کسب درآمد دانشجویی» است. سامانه‌ای که می‌توان چند بخش جانبی مرتبط با بازار کار نیز بدان افزود و بدین ترتیب، فعالیت‌های انجام‌شده در چارچوب این سامانه می‌تواند به «آماده شدن دانشجویان برای ورود به صنعت و بازار کار پس از دانش‌آموختگی» نیز کمک شایانی نماید.

 

۳ معرفی اجمالی:

با توجه به «ناکارآمدی شیوه‌های کنونی اطلاع‌رسانی در دانشگاه برای پروژه‌های صنعتی، کار دانشجویی و ...»، «مشکل مالی داشتن بخش قابل‌توجهی از دانشجویان» و «ضعف دانشگاه درزمینۀ آماده شدن شغلی دانشجویان» در اینجا پیشنهاد ایجاد یک سامانۀ «کسب درآمد دانشجویی» ارائه می‌شود که عملکرد آن به‌صورت زیر است:

  • کارفرمایان دانشگاه (نظیر استادان، دفاتر و نهادها) فرصت‌های کسب درآمد برای دانشجویان (مانند پروژه‌های صنعتی، همکاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، کار دانشجویی و ...) را معرفی می‌کنند.
  • دانشجویان از طریق سامانه می‌توانند فرصت‌های کسب درآمد موجود را مشاهده و در صورت تمایل، با ارائۀ موارد مورد تقاضای کارفرما (مثلاً سوابق پژوهشی) آمادگی خود را به او اعلام نمایند.
  • کارفرما با بررسی افراد مختلف، از بهترین گزینه (ها) دعوت به همکاری می‌نماید.
  • برای عملکرد مؤثرتر سامانه، چند بخش جانبی نیز در آن وجود دارد؛ از قبیل «مهارت‌های تحقیق علمی»، «مهارت‌های قرارداد نویسی»، «مهارت‌های مکاتبه»، «مهارت‌های ایمنی و سلامتی»، «قوانین کار» و ... .
  • امکانات قابل‌توجهی نیز در سامانه لحاظ شده است؛ مانند «ثبت‌نام دانشجویان برای دریافت اطلاعات فرصت‌های موردنیاز آن‌ها (مثلاً پروژه در یک ‌رشتۀ خاص) از طریق رایانامه» و «مشاهدۀ آمار فرصت‌ها به تفکیک رشته و زمینه».

 

۴ ساختار اصلی:

۴-۱ ثبت‌نام کارفرمایان

۴-۲ امکان بارگذاری فرصت‌های کسب درآمد توسط کارفرمایان ثبت‌نام‌شده

۴-۳ ثبت‌نام دانشجویان

۴-۳ امکان مشاهدۀ اطلاعیه‌ها توسط دانشجویان

۴-۴ امکان دریافت دسته (های) مشخصی از اطلاعیه‌ها توسط دانشجویان از طریق رایانامه

 

۵ ساختار کمکی:

۵-۱ خبرها

۵-۲ مهارت‌های تحقیق علمی

۵-۳ مهارت‌های قرارداد نویسی

۵-۴ مهارت‌های مکاتبه

۵-۵ مهارت‌های مذاکره و گفت‌وگو

۵-۶ مهارت‌های نوشتن سوابق کاری

۵-۷ مهارت‌های ایمنی و سلامتی

۵-۸ قوانین کار

۵-۹ احکام و اخلاق کار

۵-۱۰ پیوندهای مرتبط

 

۶ زمینۀ فرصت‌های کسب درآمد:

۶-۱ فرصت‌های شغلی موردنیاز در دانشگاه یا سایر شرکت‌ها و غیره

۶-۲ پروژه‌های صنعتی و کاربردی

۶-۳ کارآموزی

۶-۴ کار دانشجویی

۶-۵ تدریس

۶-۶ ترجمه، تألیف و ویرایش کتاب

۶-۷ ساخت نرم‌افزار؛ اعم از عمومی و تخصصی

۶-۸ مسابقات

۶-۹ دعوت به همکاری درزمینۀ کارآفرینی

۶-۱۰ اطلاعیۀ حمایت‌های علمی، پژوهشی و ...



Article | by Dr. Radut