Jump to Navigation

امام علی علیه السلام: هيچ فردي در بين امت پيامبر از من بيشتر به وحدت علاقه‌مندتر نيست اما ...

پیغام خطا

Notice: Undefined offset: 1 در counter_get_browser() (خط 70 در /hard2/serve/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).

نکات:

محور:
نوع: 
سایر
تاریخ منبع : 
1397/05/15
توضیح: 

كوتاهترين نامه‌اي كه در نهج البلاغه هست نامه‌اي است كه براي ابي موسيٰ اشعري نوشته است قبل از مسألهٴ كلمات قصار اين نامه است.
در آن نامه فرمودند به اينكه «فان الناس قد تغير كثير منهم عن كثير من حظهم فمالوا مع الدنيا و نطقوا بالهوي»(نهج‌البلاغه، نامه 78) حضرت در بسياري از خطب يا نامه‌ها تحليل مي‌كند كه مردم اكثريشان به طرف دنيا مايلند. در يكي از خطب مي‌فرمايد به اينكه عده‌اي با خود رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) درگير بودند يك رقم مهمي از منافقين مي‌فرمايد به اينكه در جريان جنگ احد يك سوم از اينها برگشتند. ما كه عازم بوديم براي جبهه يك سوم از اينها در مقدمات جنگ احد برگشتند. اينها همان منافقيني بودند كه از هيچ كارشكني، اينها دريغ نمي‌كردند. و هر تهمتي هم كه بود به حضرت مي‌زدند. هر جا كارشكني لازم بود دريغ نمي‌كردند. وقتي حضرت رحلت كرد و ديگران روي كار آمدند همهٴ‌ اين كارشكني‌ها تمام شد. آنگاه استدلال حضرت با يك تحليلي كه سيدنا الاستاد (رضوان الله عليه) از بيان حضرت دارند اين است كه حضرت مي‌فرمايند به اينكه اين گروه فراوان منافقين، يكي از اين سه احتمال را بايد بدهيم اينها كه با پيامبر نمي‌ساختند و درگيري ايجاد مي‌كردند و تهمت مي‌زدند يا بايد بگوييم همزمان رحلت رسول خدا اينها همه يكدفعه مردند، اينكه كه بر خلاف تاريخ است يا بايد بگوييم اينها همه مثل سلمان و ابوذر شدند و توبه كردند و آدم صالح و خوب شدند و ديگر كار شكني نكردند اينهم نيست كه يا ساختند با دستگاه. «الناس مع الملوك و الدنيا»(نهج‌البلاغه، خطبه 210). اين سخن را از حضرت در يكي از خطبه‌ها تحليل مي‌كند. مي‌فرمايد اين كارشكني منافقين كه در زمان حضرت بود بعد از رحلت حضرت ديگر سخن از اين كار شكني‌ها نبود، براي اين بود كه «الناس مع الملوك و الدنيا»(نهج‌البلاغه، خطبه 210). نوعاً گرايش با دنيا دارند. اينكه احياناً گفته شد «الناس علي دين ملوكهم»(32) مضمونش در آن خطبهٴ مباركهٴ حضرت امير (سلام الله عليه) است اما با اين تحليلي كه كرده است، فرمود اينها كه با پيامبر نساختند و كار شكني مي‌كردند بعداً خاموش شدند و ساكت شدند براي اينكه ساختند، اما مع ذلك در اين نامه چنين مرقوم مي‌فرمايد، مي‌فرمايد به اينكه «و أنا أداوي منهم قرحاً اخاف ان يكون علقاً»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) من اين بيمارها را، اين مجروحين را اينهايي كه خلاصه بيماريهاي نفاق و مانند آن دارند اينها را معالجه مي‌كنم ولي مي‌ترسم اين كار به آن نيش زدن برسد كه خون فراواني از اينها بريزد خلاصه، آنگاه اين جمله را فرمود:‌ فرمود «و ليس رجلٌ فاعلم»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) فرمود بدان «و ليس رجل فاعلم أحرص علي جماعة امة محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و اُلفتها مني»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) گرچه اينها نسبت به من ستم كرده‌اند ولي هيچ احدي به اندزهٴ من مردم را به وحدت دعوت نمي‌كند. آن مقداري كه من مايلم مسلمين متحد باشند،‌ احدي مثل من نيست چون من مي‌دانم خطر تفرق چيست. فرمود: «و ليس رجلٌ فاعلم»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) (به ابي موسي مي‌گويد) فرمود: «و ليس رجلٌ فاعلم احرص علي جماعة»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) حريص‎تر بر اتحاد مسلمين از من نمي‌يابيد. چون من از همهٴ‌ مقاماتم گذشتم. هر جا هم كه لازم بود كمك كردم. الان اگر ما اين نظام را متشكل نكنيم، خدايي ناكرده اختلاف رخنه كند، چيزي از قرآن و اسلام نمي‌ماند. فرمود: هيچ فردي در بين امت پيامبر از من بيشتر به وحدت علاقه‌مندتر نيست. براي اينكه ما نشان داديم، از حقمان گذشتيم. فرمود: «و ليس رجلٌ فاعلم احرص علي جماعة أمّة محمّد (عليه آلاف التحيه و الثناء) و الفتها مني»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) اين كاري هم كه من مي‌كنم كه احدي به اندازهٴ من مسلمين را به اتحاد دعوت نمي‌كند براي اين است ؛ «ابتغي بذلك حسن الثواب و كرم المعاد»(نهج‌البلاغه، خطبه 210) من اميدوارم خداي سبحان ثواب خوبي به من مرحمت كند و در آن بازگشتنگاه كه به خدا برمي‌گرديم، خدا با ما كريمانه برخورد كند. «و سأفي بالذي و أيت علي نفسي»(نهج‌البلاغه، خطبه 210). اميدوارم با اين تعهدي كه كردم با اين پيماني كه بستم وفادار باشم كاري نكنم كه در بين صفوف مسلمين خدايي ناكرده اختلاف ايجاد بشود آنگاه به ابوموسي تهديد مي كند كه اگر تو وضعت برگشت من آن كسي نيستم كه در برابر باطل آرام بگيرم.

منبع: بخشی از جلسهٔ دهم تفسیر سورهٔ مبارکهٔ حمد توسط آیت الله جوادی آملی، esra.ir

 

تعدادی از منابع موافق:

نیاز به تکمیل

تعدادی از منابع مخالف:

نیاز به تکمیل

کلیدواژه (ها):

امنیت ملی - قدرت و انسجام داخلی

 



Reference | by Dr. Radut

تحت نظارت وف بومی